Payson logo
 
stengallerian_logo_transaparent

                              Allmänna villkor

Följande allmänna villkor gäller för försäljning av Soffbord ( Underrede och marmor skiva) , (nedan kallade Produkterna) av Stengallerian , (nedan kallat Stengallerian ), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad Kunden) och Stengallerian. Vid försäljning till konsument tillämpar Stengallerian  de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. 

1.)Beställning/Köp    
Beställning av Produkterna sker via www.stengallerian.se  Vid beställning träffas avtal om köp först när Stengallerian  bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse via e-post.
Orderbekräftelsen skickas när din betalning har godkänts.

Soffbord är en för beställd möbel förbetalas 100 procent av kostnaden, men du kan inom 2 kalenderdagar efter beställningen annullera eller ändra din beställning helt eller delvis utan villkor eller omkostnader.
Om du väljer att ändra eller annullera din beställning senare än 2 dagar från beställningsdagen tar vi en avbeställningsavgift på 30 procent på den avbeställda varans pris. Detta gör vi på grund av att möbeln handtillverkas till just dig och efter 2 dagar är det försent att ändra i produktionen. Beloppet täcker bara en del av de omkostnader som det här innebär.

2.)Ålder
Stengallerian ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

3.)Felaktiga uppgifter/Tryckfel
Vi förbehåller oss rätten till att i efterhand korrigera felaktiga uppgifter om pris och "tryckfel" i produktinformation och att produktbilder inte alltid återger produkternas verkliga utseende och beskaffenhet.  Detta pga marmor skiva är en naturlig produkt och kan skifta lite i struktur och färg från skiva till en annan. Även ibland från en bild till en annan. Exemplevis kan färgen i bilder bero på din bildskärms inställningar. Detta gäller även bland annat om en produkt i Stengallerian sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Stengallerian ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan.

4.)Vid leverans:
Kontrollera ordern. 
När ni tar emot leveransen måste ni kontrollera om förpackningen är skadad. Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har. OBS! Är inte skadan noterad kan inte reklamation göras. Skador dokumenteras med foton, både med och utan emballage, och mailas till oss info@stengallerian.se  Reklamationer ej gjorda inom 7 dagar efter leverans godkännes ej.
Vid godkänd reklamation av transportskada byter vi ut delar av produkten eller hela produkten beroende på vilket som är enklast och mest ekonomiskt. Den skadade produkten hämtas eller skickas tillbaks utav vår transportfirma enligt överenskommelse med kundtjänst.
Vi kräver att du vid leveranstillfället skriver under chaufförens fraktsedel där du bekräftar att leveransen varit i sin helhet, alternativt rapporterar du eventuella skador. Skulle du mot förmodan inte vara hemma vid leveranstillfället så har du avsagt dig din reklamationsrätt.

Inbärning:
På Stengallerian erbjuder vi extratjänsten inbärning för 395 kronor. Det innebär att du får hjälp att bära in din vara in i hemmet tillsammans med chauffören. Du måste räkna med att vara behjälplig vid leveransen.
Önskar du garanterad dubbelbemannad inbärning så kan vi hjälpa dig att boka in detta till en extra kostnad. Vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med prisuppgifter.
Observera att du som kund kan behöva vara behjälplig vid tillvalstjänsten Inbärning . Detta på grund av att transportfirman endast erbjuder en chaufför. 

5.)Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök.
Vid utebliven hemleverans som orsakats av kunden har Stengallerian rätt att debitera beställaren 490 kr för frakt kostnaden. Utebliven hemleverans innebär att du ångrar ditt köp i ett skede där din beställning redan lämnat vårt lager och är på väg/redan finns på en terminal i din stad. Stengallerian har även rätt att ta ut denna kostnad ifall kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller efter överenskommen leveranstid med transportbolaget.  Tänk på att soffbord är en för beställd möbel. Möbeln handtillverkats till just dig. Vid utebliven hemleverans har Stengallerian rätt att ta en avbeställningsavgift på 30% på den avbeställda varans pris. 


6.)LEVERANSINFORMATION/FRAKT                  
Hur fungerar frakten?
Leverans i Stockholm sker på överenskommen tid
Leverans i övriga Sverige sker 4 gång/månad, ni får en dag och en ungefärlig tid då vi kommer med ert bord.
Bordet levereras till er port i lägenhet och vid hus till er tomtgräns. Uppbärning sker av kunden. Kunden ansvarar för skivan vid uppbärning. 
Beställningsvaror: 3-6 arbetsdagar. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid.
Fraktsätt: Stengallerian.se skickar med Bud, DHL eller Posten.
Frakt tillkommer på 395 kr. ( inom Stockholm )


7.)Prisgaranti
Vi på Stengallerian vill att du alltid ska känna dig trygg med att vi erbjuder dig som kund marknadens bästa priser.
Om du köpt en vara hos oss och därefter, inom  (180) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara till ett billigare pris i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. Prisgarantin gäller ej för Stengallerian egna prissäkningar.
För att du skall ha rätt till återbetalning av mellanskillnaden måste du, inom tiden ovan, visa för oss att vara av samma märke, modell och storlek kan köpas billigare av dig som kund enligt ovan, än hos oss. Detta påvisar du genom att skicka oss en länk som tydigt visar detta (skärdumpar godtas inte).
I den händelse frakt-, tull- eller andra avgifter tillkommer på konkurrenters priser, skall alla sådana avgifter inkluderas vid jämförelse. Leveranstiden är även avgörande, för att vi ska kunna prismatcha måste villkoren vara desamma, dvs att leveranstiden på det andra företaget inte är längre än vad det är på Stengallerian.
 
8.)Leveransgaranti
Vi garanterar att angivna leveranstider hålls. Vid eventuell försening kompenserar Stengallerian med maximalt 1000 kr av värdet på den eller de varor som är försenade. Kompensationen beräknas enligt följande:
7 - 11 arbetsdagar försenad: 2,5 % av produktens värde
12 - 17 arbetsdagar försenad: 5 % av produktens värde
18 - 24 arbetsdagar försenad: 7,5 % av produktens värde
24 - eller fler arbetsdagar försenad Max belopp 1000 kr
(Gäller endast vid  leverans inom Sverige)

9.)Reklamationer & Returer/Ångerrätt 
Stengallerian följer lagen om distansavtal enligt konsumentverkets rekommendationer. Alla varor från oss är Beställningsvaror och specialtillverkade efter konsumentens önskemål och innefattas inte av ångerrätt.

Om konsumenten kan påvisa ett fabriksfel på varan ersätts den delen av varan (antingen marmorskivan eller bordsunderredet). Ett byte gäller dock inte vid förslitningsskador.

Stengallerian är inte ansvarig för försämring som uppkommit genom normal förslitning av stenskivorna, försummad eller felaktig skötsel, att varan använts till annat än den är avsedd för.

Kom ihåg...
- Att besiktiga din beställning när du tar emot den
- Alla större skador på emballaget måste noteras både på din och speditörens fraktsedel
- Vid skada, kontakta oss inom 7 dagar från det att du har mottagit varorna med bild och skadebeskrivning
- Yttre & inre emballage måste alltid sparas, samt eventuell fraktpall om retur eller reklamation skall bli godkänd
- Info om hur du reklamerar frakt- eller produktionsskador finner du här.

Skadade varor:

Produktionsskada eller fraktskada?

Vi beklagar så hemskt mycket att du råkat ut för en produktionsskada eller fraktskada! Vi kommer göra vårt yttersta för att hantera detta på bästa möjliga sätt. Du är i goda händer och vi ser fram emot att hjälpa dig. Kom ihåg att frakt- och produktionsskador alltid måste anmälas till oss omedelbart. Gör du inte detta i tid riskerar du att inte få ersättning för skadorna som uppstått.
Om du har råkat ut för en fraktskada ska skadan noteras i speditörens och din fraktsedelsamt nedan steg följas. Du måste vara mycket tydlig med att påpeka att varan är transportskadad mot speditören vid leverans. Har detta inte skett skall du ringa speditören, antingen chauffören eller fraktbolaget, så snart som möjligt efter leveransen. Detta ska göras innan den reklameras till oss. Oavsett transportskada skall emballaget alltid sparas för att godkänd reklamation skall kunna ske mot Stengallerian AB, detta gäller även eventuell fraktpall som varorna kom med.
För att kunna reklamera produktionsskador och fraktskador behöver du återkomma till oss med högupplösta bilder på den skadade varan, bilder på det eventuellt skadade yttre och inre emballaget, samt en tydlig felbeskrivning i punktform. Detta skall göras inom 7 dagar från det att varan mottogs på leveransadressen. Vi har alltid som målsättning att återkomma till dig med ett lösningsförslag inom en arbetsdag från att vi mottagit din skadeanmälan. Skicka informationen till oss endast på mailadressen info@stengallerian.se
 
Vad händer sen?

Antingen erbjuder vi dig ersättningsdelar eller en helt ny produkt beroende på hur skadorna kan åtgärdas, alternativt att vi föreslår ett avdrag på din beställning som direkt återbetalas till ditt konto eller dras av på din faktura. För oss är det viktigt att vi finner en lösning som passar just dig. Viktigt är då därför att ni följer ovan nämnda steg för att ha rätt till ersättning.

Vad händer om varan ska ersättas?

Om din beställda vara på grund av en frakt- eller produktionsskada ska ersättas kan det komma att den behövs skickas tillbaka i retur till oss. Returfrakten måste alltid bokas i samråd med vår kundtjänst då vi annars inte kan ansvara för returfrakten. Vi behöver då nedanstående information för att kunna hjälpa dig med detta. Informationen skickas in till oss endast på info@stengallerian.se
 
Fullständigt namn på beställaren
Ordernummer
Antal produkter som returneras
Produktnamn på varor som returneras
Totalt antal kollin
Uppskattad vikt (kg) för varje kolli
Längd x bredd x höjd (m) för varje kolli
Info om ev. ytterligare emballage behövs
Felbeskrivning i punktform
 
Vid misstänkta fraktskador skall du även ange om skadan är noterad i din och/eller speditörens fraktsedel.

10.)Priser
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel tryckfel.

11.)Betalningssätt
Stengallerian använder sig av PAYSON Checkout, SWISH, PAYSON faktura
Läs gärna PAYSONS fullständiga kontovillkor. PAYSON hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.
Personuppgiftspolicy
Stengallerian ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av de allmänna vilkoren samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Stengallerian.se eller Stengallerian.se  samarbetspartners.
Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Tvister och lagval

På dessa allmänna villkor ska svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvister med anledning av dessa allmänna villkor mellan www.Stengallerian.se och en Kund som inte är konsument skall prövas vid Stockholms tingsrätt som första och enda instans.